Laboratoria Przyszłości – marzec-kwiecień 2024

Już prawie drugi rok szkolny nasza szkoła wykorzystuje sprzęt pozyskany w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu możemy podejść do nauki w innowacyjny sposób.

Głównie podczas lekcji informatyki uczniowie korzystają z zakupionego sprzętu oraz uczą się obsługi dedykowanego oprogramowania. W naszej szkole posiadamy drukarkę 3D. Aby korzystać z niej, niezbędne jest posiadanie specjalnie przygotowanego modelu w programach do modelowania, np. TinkerCad, oraz slicera, np. Cura, lub skorzystanie z gotowego modelu dostępnego na stronach producenta drukarki lub innych. Podczas zajęć korzystaliśmy z obu tych form. Gotowe projekty, pochodzące ze strony https://www.thingiverse.com/, zostały wykorzystane do przygotowania upominków oraz medali dla dziewczynek z okazji Dnia Kobiet. Natomiast klasa 3, która miała już doświadczenie z modelowaniem w programie TinkerCad z poprzedniego roku, tworzyła w nim własne projekty, między innymi domki, postacie z Minecrafta, samoloty. Najciekawsze z nich, jak tylko zostaną ukończone, zostaną wydrukowane i umieszczone na szkolnej gazetce.

Nie tylko informatyka jest w centrum uwagi. Nawet matematyka staje się fascynująca, gdy wkracza w świat gier komputerowych. Z okazji Dnia Liczby Pi, uczniowie klasy 6 wcielili się w rolę bohaterów w grze zatytułowanej „Epickie Pi”, która została stworzona jako fabularyzowana przygoda oparta na liczbie Pi, w formie escape room za pomocą platformy Minecraft Edu. Gra została zaprojektowana przez Barbarę Dubiecką-Kruk (Matmo) i Krzysztofa Chojeckiego (Pan Pistacja). Natomiast uczniowie klasy 3, poprzez zabawę w świecie Minecraft przechodząc poszczególne etapy rozgrywki „Cyberbezpieczeństwo: Dobra gra”, zdobywali wiedzę, jak reagować na nękanie i niecenzuralny język. W ten sposób budowali pozytywne nawyki i uczyli się odpowiedzialności w cyberprzestrzeni.

W naszej szkole nauczyciele także rozwijają swoje umiejętności, zgłębiając tajniki nowoczesnych narzędzi. Dla nich dwugodzinne warsztaty były okazją do poznania nie tylko technologii, ale także sposobów jej wykorzystania w nauczaniu. W marcu nauczyciele naszej szkoły poszerzali swoją wiedzę z zakresu wykorzystania nowoczesnych narzędzi. Podczas pierwszych zajęć poznali budowę i zasadę działania drukarki 3D, uczyli się podstaw modelowania 3D w programie TinkerCad oraz przygotowania gotowego modelu do druku w slicerze Cura, który jest dedykowany do drukarki Banach 3D. Na kolejnych zajęciach uczyli się obsługi okularów VR oraz dedykowanej dla nich platformy ClassVR. Ponadto poznali programy i strony, które umożliwiają tworzenie własnych materiałów, które można wykorzystać na lekcji w pracy z uczniami.

Aparat fotograficzny, który został pozyskany również w ramach tego programu, towarzyszy nam w każdej uroczystości szkolnej do ich uwiecznienia. Aparat jest wykorzystany również na lekcjach informatyki. Uczniowie klasy 6 podczas zajęć poznali jego budowę i zasadę działania oraz wykonali zdjęcia plenerowe, które następnie wykorzystali do tworzenia fotomontażu w programie graficznym Gimp.

Ale nawet najmłodsi uczniowie nie zostają w tyle. Dzieci z oddziału przedszkolnego odkrywają świat robotów przy wykorzystaniu robotów edukacyjnych mBot2. Ich ciekawość nie zna granic, gdy poznawali podstawowe zasady działania i eksperymentowali z różnymi funkcjami tych niewielkich maszyn. Dzieci sprawdzały działanie czujnika odległości, możliwości wyświetlacza oraz nagrywały dźwięki za pomocą gotowych programów wbudowanych w roboty.

#LaboratoriaPrzyszłości

#LaboratoriaPrzyszlosci

Autor tekstu: Urszula Kułach