W styczniu w ramach na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych wykorzystaliśmy w pracy sprzęt pozyskany z programu „Laboratoria przyszłości” taki jak: aparat fotograficzny, drukarka 3D, mikroporty, green screen, oświetlenie fotograficzne oraz mikrokontrolery – zestawy Mistrz Arduino.
Aparat fotograficzny
Uczniowie klasy VII na lekcjach informatyki w dalszym ciągu nabywali umiejętności obróbki zdjęć w programie Gimp. Siódmoklasiści ze zdjęć – wykonanych w listopadzie na green sreen – usuwali zielone tło, które następnie zastępowali dowolnym tłem pobranym ze stron z darmową grafiką. Dodatkowo do swojej pracy dodawali ramkę, napis oraz dowolny wybrany filtr dostępny w programie. Uczniowie na własnej skórze przekonali się, że obróbka zdjęć jest zajęciem czasochłonnym, podczas którego należy wykazać się dużą cierpliwością i wytrwałością. Fotomontaż zdjęcia nie jest łatwym zadaniem zwłaszcza, gdy zależy nam na tym, aby wyglądało jak najbardziej realnie.
Natomiast szóstoklasiści w styczniu rozpoczęli swoją przygodę z programem Gimp. Zanim przystąpili do pracy w programie, uczniowie zapoznali się z budową i działaniem aparatu fotograficznego oraz jego możliwościami. Za pomocą aparatu w zimowej scenerii wykonali sobie wzajemnie zdjęcia wykorzystując różne tryby pracy. Wykonane przez uczniów zdjęcia zostaną posłużą jako baza do pracy na kolejnych lekcjach informatyki w wyżej wspomnianym programie graficznym.
Drukarka 3D
Od września każda z klas ma okazję zapoznać się z budową i zasadą działania drukarki 3D. Tym razem przyszła kolej na pierwszaków. Dzieci z dostępnej biblioteki modeli Banach 3D wybrały gotowy projekt, który najbardziej im się podobał. Wybór nie był łatwy – po przeprowadzeniu głosowania – wybrany został model węża, a następnie wspólnie zdecydowano kolorze drukowanego modelu. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem, większość pierwszaków przyczyniło się do uzyskania efektu końcowego – za pomocą podpowiedzi nauczyciela wsunęli filament do dyszy drukującej, skalibrowali drukarkę oraz ją uruchomili. Dzieci były bardzo zafascynowane procesem drukowania. Aby zobaczyć gotowy wydruk węża, pierwszoklasiści musieli uzbroić się w cierpliwość, aż do następnego dnia. Wąż stał się pupilkiem klasy i zamieszkał w sali pierwszaków, a po demokratycznych wyborach otrzymał imię „Sysy”.
Uczniowie klasy piątej miesiąc wcześniej zapoznali się z budową i zasadą działania drukarki 3D, dlatego też w styczniu przyszła kolej na nabycie umiejętności i zasad tworzenia modeli trójwymiarowych. W programie TinkerCad piątoklasiści projektowali imienne breloki, które spróbują wydrukować na drukarce w kolejnym miesiącu. Projektowanie 3D może wydawać się bardzo łatwe, ale w praktyce okazuje się, że jednak trzeba wykazać się dużą cierpliwością i dokładnością, aby uzyskać zadowalający efekt swojej pracy. Podczas pracy w programie jest wiedza z matematyki – wiedza na temat brył przestrzennych oraz z techniki – wymiarowanie i rzuty.
Okulary VR
Okulary VR to narządzie z którego chętnie korzystają czwartoklasiści. Na lekcji języka polskiego po omówieniu lektury “Tajemniczy ogród” autorstwa F. H. Burnett uczniowie klasy IV obejrzeli film w reż. Agnieszki Holland pod tym samym tytułem, a na kolejnej lekcji za pomocą okularów VR przenieśli się do przepięknego ogrodu różanego w Japonii i mogli porównać ze sobą te dwa ogrody. Oprócz tego obejrzeli piękny park kwitnącej wiśni również w Japonii.
Okulary VR jak najbardziej można wykorzystać na innych lekcjach. Lekcja matematyki w klasie VIII została przeniesiona w inny wymiar. Za pomocą okularów uczniowie oglądali modele trójwymiarowe różnych graniastosłupów. Ósmoklasiści podczas zajęć nauczyli się nazywać oglądane bryły, określać ich liczbę wierzchołków, krawędzi oraz ścian. Uzyskane wyniki zapisane zostały na tablicy i za ich pomocą ósmoklasiści mogli zauważyć zależności między liczbą wierzchołków, krawędzi czy ścian w poszczególnych graniastosłupach i określić wzory umożliwiające obliczanie powyższych danych dla graniastosłupa n-kątnego. Okulary VR to niesamowite narzędzie interaktywne, które uatrakcyjnia proces nauczania przez co nauka jest bardziej przyjemniejsza i efektywniejsza.
Arduino
Na zajęciach pozalekcyjnych po raz pierwszy w tym roku szkolnym wykorzystano mikrokontrolery. Arduino – mała płytka o dużym potencjale – wprowadza uczniów w świat elektroniki, robotyki oraz programowania. Na dotychczasowych zajęciach uczniowie poznali budowę płytki oraz utworzyli pierwszy program w Ardiuno IDE w języku C++ umożliwiający sterowanie diodą. Przed nami kolejne zajęcia i kolejne wyzwania.
Sprzęt fotograficzny i mikroporty
A to jeszcze nie koniec. W styczniu wykorzystano aparat wraz z akcesoriami fotograficznymi (green screen, lampy) na zabawie karnawałowej – o tym pisaliśmy wcześniej we wpisie „Zabawa Karnawałowa” oraz mikroporyty podczas wystawiania jasełek w szkole i na Remizie OSP Krauszów – wpis „Jasełka SP Krauszów”.
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci