W bieżący roku szkolnym nasza szkoła bierze udział w programie Laboratoria Przyszłości – inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jego celem jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Inicjatywa ma za zadanie wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompensacji przyszłości tzw. kierunków STEAM.
W ramach programu nasza szkoła uzyskała wsparcie finansowe w wysokości 60 000 zł na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych m.in. drukarki 3D, sprzętu do fotografii i nagrań, robotów do programowania, okularów VR i innych.
We wrześniu uczniowie klasy VI na lekcjach informatyki zdobywali wiedzę z zakresu programowania blokowego, którą wykorzystywali do zaprogramowania robotów mBot2. Na samym początku zajęć poznali budowę robota oraz jego możliwości. W programie mBlock – bliźniaczo podobnym do Scratch – opracowali skrypty umożliwiające ruch robota w cztery kierunki: w prawo, w lewo, prosto i do tyłu. Utworzyli dwa programy, za pomocą których można było sterować robotem wykorzystując klawiaturę komputera oraz za pomocą joysticka wbudowanego w CyberPi – mikrokontrolera, który jest integralnym elementem robota i pełni w mBot2 funkcję sterownika. Na kolejnych lekcjach szóstoklasiści zostali wyposażeni w wiedzę, w jaki sposób zaprogramować światła LED. Dzięki zdobytym umiejętnościom mogli rozbudować swoje wcześniejsze programy i przeistoczyć robota mBot2 w mały samochodzik, który sygnalizuje za pomocą świateł LED zmianę kierunku jazdy.
Z robotami mBot2 zaprzyjaźniły się również dzieci uczestniczące na zajęcia świetlicowe. Podczas tych zajęć uczniowie poznali zasadę działania robota oraz testowali programy wbudowane w urządzenie. Dużym zainteresowaniem u dzieci, a tym samym wzbudzający dużo radości, cieszył się program wykorzystujący czujnik odległości oraz zabawa w wyścigi robotów. Zajęcia były tak bardzo ciekawe i angażujące, gdy przychodziła pora na powrót do domu, dzieci niezbyt chętnie opuszczały salę lekcyjną.
Na zajęciach z wychowawcą w ramach klasowego Dnia Chłopaka ósmoklasiści testowali działanie okularów do wirtualnej rzeczywistości. Podczas wirtualnej przygody uczniowie odwiedzili dom Jasia oraz wspinali się po łodydze fasoli do domu Olbrzyma, gdzie można było spotkać kurę znoszącą złote jajka – są to sceny z baśni pt. „Jaś i fasola”.
Na zajęciach pozalekcyjnych zostały wprowadzone elementy druku 3D. Uczniowie poznali m.in. budowę drukarki, zasadę jej działania, dowiedzieli się w jaki sposób powstaje wydruk oraz mieli okazję wydrukować gotowy model z biblioteki projektów Banach 3D. Na kolejnych zajęciach, uczniowie zapoznają się z programem do projektowania 3D – TinkerCad. Po poznaniu podstaw, uczniowie będą mogli wykonać własne projekty i po wcześniejszym przekształceniu gotowego modelu w slicerze Cura, wydrukować na drukarce 3D. Slicer to program, który przekształca model 3D w coś, co może „odczytać” drukarka 3D.
Trzecioklasiści podczas omawianego bloku tematycznego związanego z historią walczącej Polski w czasie II wojny światowej wykorzystali podczas lekcji green screen – czyli zielone tło służące do wykonywania profesjonalnych do zdjęć i nagrań. Zdjęcia wykonane na takim tle poddaje się obróbce w programie graficznym, w którym zastępuje się zielony kolor dowolnym tłem. Dzięki temu uczniowie klasy III zostali przeniesieni w omawiane czasy.
Tak minął nam wrzesień. W październiku czekają nas kolejne wyzwania.
Więcej o programie Laboratoria Przyszłości: https://www.gov.pl/web/laboratoria
#LaboratoriaPrzyszłości i #LaboratoriaPrzyszlosci