CodeWeek to inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Akcja co roku organizowana jest na terenie całej Europy. Podczas tegorocznej edycji Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce odbyło się 14 900 wydarzeń, co na ten moment daje nam 3 miejsce na podium.
Jak co roku nasza szkoła włączyła się w akcję. W tym roku zostały przez nas zarejestrowane i zorganizowane w ramach lekcji informatyki i matematyki dwa wydarzenia:
- Kodowanie z króliczkiem Pixblocks, kotem w Scratch oraz z Ozobotami – https://codeweek.eu/view/364816/kodowanie-z-kroliczkiem-pixblocks-oraz-ozobotami
- Kodowanie na matematyce – https://codeweek.eu/view/408488/kodowanie-na-matematyce
Po realizacji wydarzenia szkoła uzyskała stosowny certyfikat.
Podczas lekcji matematyki uczniowie klas IV, V, VII i VIII rozwiązywali zakodowane karty pracy, na których zamieszczono zadania związane z bieżąco omawianą tematyką. Po prawidłowym wykonaniu zadań i właściwym zamalowaniu zakratkowanych pół na karcie pracy, uczniowie mogli zobaczyć ukryty obrazek. T zakodowanych obrazków była związana przede wszystkim z obecną porą roku, ale nie tylko. W kartach pracy ukryte były dynie, kot, jabłko oraz Minionek.
Natomiast na lekcjach informatyki uczniowie klas od IV do VIII wzięli udział w różnorodnych zajęciach związanych z robotyką i programowaniem. Klasy IV i VI pracowali z Ozobotami – małymi robotami, które programowali za pomocą kodów rysowanych na kartkach z użyciem odpowiednich kolorów markerów. Prawidłowość przygotowanej trasy przejazdu dzieci sprawdzały w symulatorze, w którym można było ułożyć z wykorzystaniem wirtualnych puzzli. Następnie czwartoklasiści i szóstoklasiści tworzyli krótkie programy dla Ozobota, w tym celu wykorzystali z programowanie blokowe w aplikacji OzoBlockly. Podczas zajęć uczniowie przekonali się, jak ważna jest umiejętność logicznego myślenia, cierpliwość, precyzja i dokładność podczas wykonywania zadań. Niezbyt dokładnie narysowana linia lub w złym miejscu wstawiony blok powodowały, że robot nie wykonywał tego co chcieliśmy.
Piątoklasiści w tym roku zmierzyli się z króliczkiem PixBlocks. Program okazał się tak ciekawy, że uczniowie podczas lekcji oraz przerwy – byli tak zaabsorbowani swoją pracą, że nie usłyszeli dzwonka – rywalizowali między sobą w szybkości rozwiązywania zadań. Uczniowie klasy V prawie jednogłośnie stwierdzili, że program jest wciągający i postanowili rozwijać swoje umiejętności programistyczne kontynuując swoją pracę z programem PixBlocks w domu.
Siódmoklasiści i ósmoklasiści to grupa uczniów, którym elementy programowania blokowego nie są obce. Uczniowie podczas zajęć poświęconych Europejskiemu Tygodniowi Programowania opracowali w programie Scratch quiz „Państwa i ich stolice” oraz grę „Pinball”. Garstka uczniów bardzo zaangażowała się w swoją pracę – lekcja niestety ma swój ograniczony czas – związku z czym kontynuowali swoją pracę w domu uzupełniając grę o swoje własne pomysły.
Oficjalnie CodeWeek 2021 r. już się zakończył, mimo to nie rezygnujemy z programowania. Podczas lekcji informatyki uczniowie będą spotykali się z elementami programowania tekstowego i blokowego.
Kolejny Europejski Tydzień Kodowania już na jesieni przyszłego roku – w październiku 2022 r.
Wybrane prace uczniów zrealizowane podczas CodeWeek
- praca autorstwa: Mateusz Pęksa i Adrian Okoniewski (klasa VIII)
- praca Piotra Fudalewicza (klasa VIII)
- uczniowie klasy VII przy współpracy z nauczycielem informatyki